Jak spać zimą? O czym warto pamiętać?

Opublikowano
sypialnia
sypialnia
sypialnia

Sen w okresie zimowym może być prawdziwym wyzwaniem. Można powiedzieć, że ile osób, tyle sposobów na komfortowy sen zimą. Jedni otulają się ciepłą, puchową kołdrą i rozkręcają ogrzewanie, rozkoszując się ciepłem, którego nie znajdą przez kolejne miesiące za oknem. Inni wprost przeciwnie – przed położeniem się do łóżka obowiązkowo wietrzą pomieszczenie i dbają o lekkie, przewiewne materiały, którymi wypełniają swoje łóżko. To, jak śpimy zimą, zależy głównie od naszych preferencji i nawyków. Kilka uniwersalnych rozwiązań warto jednak przetestować i sprawdzić, czy pomogą szybciej zasnąć wieczorem i łatwiej przebudzić się rankiem. Jak wstać wypoczętym i zasypiać o odpowiedniej porze? Jak poradzić sobie z porannym lenistwem i budzić się każdego dnia z energią do działania? Jak pościel czy kołdra wpływa na jakość odpoczynku? Krótko mówiąc: jak dobrze spać zimą?

Krok 1: sypialnia

Komfortowy odpoczynek wymaga zadbania o całą scenerię sypialni. Istotne przede wszystkim jest światło. Ponieważ już od października zaczyna brakować naturalnego oświetlenia, do naszych sypialni najczęściej wpada blask ulicznych latarni. Jeśli w pobliżu okna znajduje się ich więcej, należy zaopatrzyć się w zasłony lub rolety. Ciemność pomoże ciału rozpoznać, że nadeszła pora do spania i szybciej przygotować się do odpoczynku. Jeśli nie potrafisz zasnąć w całkowitej ciemności, wybierz lekko transparenty materiał lub zasłoń okna częściowo, tylko ograniczając ilość światła.

Po kilku godzinach na mroźnym powietrzu marzysz o ciepłej, nagrzanej sypialni? Jest to błąd, który popełnia się najczęściej. O ile na chwilę poczucie ciepła jest niezwykle przyjemne, już po kilkunastu minutach, kiedy Twoje ciało się wyciszy, zacznie przeszkadzać Ci wszechobecna wysoka temperatura. Powietrze w sypialni powinno być czyste, rześkie i chłodniejsze, niż to w reszcie pomieszczeń. Krótkie wietrzenie pokoju przed pójściem spać nie tylko obniży temperaturę, ale także wymieni powietrze na czyste i wilgotne – różnicę zauważysz już po pierwszej nocy. Nie musisz obawiać się wychłodzenia – odpowiednia kołdra nie da Ci zmarznąć, a kilka minut przy otwartym oknie nie pozwoli na tak szybką utratę ciepła, żebyś odczuł ją podczas snu. Pamiętaj jednak, aby nie zostawiać uchylonego okna na dłużej – zbyt niska temperatura odniesie przeciwny skutek; w końcu nikt nie lubi opuszczać ciepłego łóżka, kiedy w pokoju jest zimno!

Krok 2: łóżko

Sen w okresie zimowym oznacza także dobranie do swoich potrzeb kołdry, prześcieradła i pościeli. Przez cały rok powinny być one przewiewne, higroskopijne i przyjemnie miękkie. Doskonałym rozwiązaniem będzie więc pościel i prześcieradło z naturalnych surowców, np. bawełny lub satyny bawełnianej. Otulą one skórę, pozwalając jej oddychać i odprowadzając wilgoć tak, aby zachować wygodę przez całą noc, bez względu na warunki atmosferyczne.

Zimą dodatkowo należy zadbać o odpowiedni poziom utrzymywania ciepła. Sprawdzą się tutaj zarówno kołdry puchowe zimowe, jak i całoroczne. Sen w okresie zimowym to przede wszystkim sen ciepły. Wypełnienie powinno mieć więc odpowiednią, dobraną do Twoich wymagań objętość. To, czy zdecydujesz się na model zimowy, czy też całoroczny zależy przede wszystkim od Twojej sypialni – jeśli masz doskonale dogrzane mieszkanie i nie potrzebujesz dodatkowego otulenia, wersja całoroczna będzie dla Ciebie. Jeśli jednak wolisz spać w nieco niższej temperaturze, w zamian korzystając z bardziej grzejącej warstwy wypełnienia, zdecyduj się na kołdrę typowo zimową.

Krok 3: rytuał snu

Sen zimą to nie tylko to, co na zewnątrz, w pomieszczeniu, ale także to w środku – czyli Twoje samopoczucie i nawyki, które wprowadzone co codziennej rutyny, znacznie poprawią jakość Twojego snu. Unikaj wieczorem tego, co zaburzy zdolność do szybkiego i dobrego zasypiania: ciężkostrawnych posiłków, alkoholu, kawy i innych napojów pobudzających, ekspozycji na światło z urządzeń elektronicznych (telewizja, telefon, komputer). Zamiast tego zrelaksuj się i wycisz. Pomyśl także o regularności Twojego snu w okresie zimowym – długie, ciemne popołudnia i wieczory zachęcają do dłuższego siedzenia, jednak nie warto tego robić kosztem snu. Zapewnij sobie 7-8 godzin odpoczynku w nocy i wyznacz regularną porę zasypiania i budzenia się.