Pozycja podczas snu – jaka powinna być i o czym świadczy?

Opublikowano
Pozycja podczas snu

Jedni leżą spokojnie przez kilka godzin, inni z kolei nieustannie się wiercą, kopią, zmieniają położenie, odkrywają i przykrywają. O czym mowa? Oczywiście o pozycji podczas snu. To, jak odpoczywamy, to kwestia indywidualnych nawyków, zaleceń lekarza oraz sposobu, w jaki nauczyliśmy się wypoczywać. O osobach śpiących w pozycji embrionalnej mówi się, że szukają poczucia bezpieczeństwa i dystansu od innych, spanie na plecach ma świadczyć o spokoju i powadze, na boku – o otwartości i uczuciowości, natomiast na brzuchu o silnym charakterze. (Nie) Spokojny sen może nie tylko świadczyć o charakterze człowieka, ale także być sygnałem zdrowotnym, jakie ciało wysyła, informując, że dzieje się coś niedobrego. Jaka pozycja do spania jest dla Ciebie najlepsza? Jakie pozycje snu można wyróżnić? Czy to, jak się układamy na materacu ma dla nas znaczenie, o czymś świadczy?

Jak (nie)spać, aby się wyspać – jaką pozycję snu wybrać?

Pozycja podczas snu, czyli prościej mówiąc to, w jaki sposób leżymy, ma przede wszystkim wspierać kręgosłup, dzięki czemu ciało ma możliwość regeneracji, rano nie budzisz się też z bólem pleców lub innych części ciała. Najczęściej poleca się ułożenie na plecach – prosta pozycja nie nadwyręża kręgosłupa i pomaga się rozluźnić, co gwarantuje wysoką jakość snu. Nic nie utrudnia oddychania i dotlenienia narządów, krew krąży równomiernie, mięśnie się nie kurczą. Wyjątkiem są tutaj osoby, które chrapią lub dolega im bezdech senny – dla nich poleca się spanie na boku. Bez względu na to, czy wolisz zasypiać na prawym lub lewym boku, warto położyć małą poduszkę lub koc pomiędzy kolana, aby odciążyć kręgosłup. Jeśli natomiast przyzwyczaiłeś się do spania na brzuchu lub w tzw. pozycji embrionalnej, postaraj się zmienić ten zwyczaj – leżąc przez dłuższy czas z podkurczonymi kończynami lub nienaturalnie wygiętą szyją, uciskasz narządy wewnętrzne, przede wszystkim żołądek i płuca oraz kończyny górne i dolne. Rano też możesz czuć sztywność/ból w karku oraz ból głowy i ból kręgosłupa.

Jeśli zastanawiasz się, jaka pozycja do spania będzie dla Ciebie najlepsza, uwzględnij przede wszystkim to, w jakim ułożeniu komfortowo zasypiasz. Nawet najbardziej zdrowa pozycja nie pomoże, jeśli z powodu niewygody nie uda Ci się zasnąć. W nocy często zmieniamy ułożenie, sprawdź więc też, w jakiej pozycji się budzisz, być może w ciągu tych kilku nocy zmieniasz ułożenie na mniej/bardziej korzystne. Natomiast w przypadku, gdy aktualna pozycja snu wywołuje nieprzyjemne konsekwencje w postaci bólu czy drętwienia, warto skonsultować się ze specjalistą, który stwierdzi, co jest tego przyczyną. Nadwyrężenie kręgosłupa, bezdech senny, kurcze mięśni czy bezsenność i „wiercenie się” mogą być spowodowane nie tylko złą pozycją podczas snu, ale także problemami zdrowotnymi. Pomocna będzie także wizyta u fizjoterapeuty.

Jak dobrać wyposażenie sypialni do pozycji snu?

Wyposażenie sypialni powinno nie tylko odpowiadać Twoim preferencjom dotyczącym spania. Twardość materaca powinna zależeć głównie od wagi śpiącego – nie może się załamywać pod leżącym ciałem, ani też na nie napierać; odpowiedni materac podpiera kręgosłup i dopasowuje się do jego kształtu. Podobnie poduszka – musi ona odciążać odcinek szyjny kręgosłupa, stanowić podporę dla głowy i pomagać w rozluźnieniu mięśni karku. W przypadku poduszek mamy do wyboru modele dla lubiących spać wysoko i nisko. Poduszki wysokie to te z gęstym i sprężystym wypełnieniem, polecane osobom śpiącym na boku, natomiast niskie, z mniejszą objętością naturalnego lub syntetycznego wypełnienia, miękkie i lekkie, rekomenduje się tym, którzy zasypiają na plecach.